2025-10-28
Ny analys: Skogsbruk var inte orsak till tågurspårning
Extrema skyfall som vida översteg järnvägens avvattningskapacitet i kombination med brant terräng ligger bakom tågurspårningarna i Västernorrland i september. Detta enligt en oberoende analys från Sweco.

Det massiva regnet den 6-7 september orsakade stor förödelse på vägar och mark i delar av vårt verksamhetsområde. Förutom bortspolade vägar orsakade ovädret även en tågurspårning väster om Skorped.
Efter det kraftiga regnet gick Skogsstyrelsen ut med ett spekulativt antagande om att närliggande skogsbruk skulle kunna vara orsaken till skadorna som uppstod på vägar och järnvägar. Nu har Sweco (på uppdrag av Skogsindustrierna) publicerat en oberoende analys som visar att skogsbruket inte var anledningen till skadorna.
Swecos analys visar istället att orsaken till tågurspårningarna var att järnvägens avvattningsystem inte är dimensionerade för extremväder. Tillsammans med den branta terrängen i området blev skadorna massiva. Att det regnar så mycket på så kort tid som det gjorde den aktuella helgen i september vid Prästmon och Stugusjön inträffar statistiskt sett var 50:e respektive 200:e år.
"Systemet för att leda bort och dränera vatten klarade inte det kraftiga regnet. Att platserna ligger i ett utsatt område med branta terränger var också en bakomliggande orsak, medan skogsmarkens ålder eller avverkning inte var avgörande", säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustierna.
Ta gärna del av Swecos analys i sin helhet:
Ny analys: Öka underhållet för att minska risken för tågurspårningar - Skogsindustrierna